کد مطلب:29271
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
خداوند در سوره بقره خطاب به بني اسراييل مي فرمايد ( اني فضلتكم علي العالمين ) علت فضيلت يهود بر ديگران چيست ؟
در وجه فضيلت بني اسراييل بر عالمين ، با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم ( ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان وامت او افضل امت ها مي باشد، چند وجه گفته اند : 1 .بعضي گفته اند مراد،عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها؛ زيرا الف و لام در ( ( العالمين ) ) براي عموم عرفي است نه عموم حقيقي . از اين رو، مقصود برتري آن ها نسبت به افراد عصر خودشان است نه تمام اعصار .( ر.ك : طبرسي ، مجمع البيان ، ج 1، ص 198 ) . 2 .برخي گفته اند، اطلاق افضليت با يك فضيلت هم سازش دارد و بني اسراييلي در يك يا چند فضيلت از ديگران افضل بوده اند اگر چه در بسياري از فضايل ، ديگران از آن ها افضل بوده اند .خواه در زمان خود وخواه در تمام زمان ها؛ به اين سبب نمي توان گفت كه بني اسراييل از تمام جهات برتري دارند .( ر.ك : محمدجواد مغنيه ، الكاشف ، ج 1، ص 95 ) . وروشن است كه فضيلت داشتن در يك جهت ، بر فضيلت اطلاقي و عمومي دلالت نمي كند .3 .بعضي هم ذكر كرده اند كه طبق مفاد آيه ي 137 سوره ي اعراف ( ما اين قوم مستضعف ( بني اسراييل ) را وارث شرق و مغرب زمين كرديم ) ، روشن است كه بني اسراييل در آن زمان وارث تمام جهان نشدند پس مقصود اين است كه وارث شرق و غرب منطقه ي خودشان گشتند؛ بنابراين فضيلت آن ها بر جهانيان نيز، برتري نسبت به افراد همان محيط است . ( ر.ك : مكارم شيرازي ، تفسير نمونه ، ج 1، ص 221 ) . 4 .برخي هم گفته اند كه تفضيل بني اسراييل ، مقيد به زمان استخلاف و اختيار آن ها بود؛ اما بعد از اين كه ازامر پروردگار تمرد كردند و بر پيامبرانشان عصيان نمودند و نعمت هاي خدا راانكار كردند و از عهد و پيمان خود شانه خالي كردند، خداوند نسبت به آن هاحكم لعن و غضب و ذلت و مسكنت را اعلان نمود .( ر.ك : سيد قطب ، في ظلال القرآن ، ج 1، ص 69 ) 5 .اما تحقيق اين است كه افضليت به معناي دارابودن فضايل اخلاقي ، اعتقادي ، عبادي ، جاه و منزلت ، قرب به مقام ربوبي ومانند اين ها نيست ؛ بلكه مراد اتمام حجت به ادله ي واضح و براهين متقن ،معجزات باهره ، نعمت هاي دنيوي ( مال ، ثروت ، رياست و سلطنت ) و امثال اين هاست . ( طيب ، اطيب البيان ، ج 1، ص 23 ) . نكته ي قابل توجه و بااهميت در اين جا، اين است كه بايستي مسيله ي تفضل الهي در ارايه نعمت هاكه خود نوعي آزمون الهي به حساب مي آيد و مسيله ي فضيلت نفساني وشخصيتي را از هم جدا بكنيم ؛ زيرا اين كه تفضل و به دنبال آن اظهار لعن ونفرين خداوند بر آن قوم ( سوره ي مايده ، آيه 78 تا 80 ) دليل روشني بربدطينتي و زشتي كردار ايشان مي باشد .افزون بر آن ، خداوند خود در آيه ي 18 از سوره ي مايده ، درباره ي نفي فضيلت يهود، تاكيد كرده ، به آنان مي گويد : اي جماعت يهود! اگر آن گونه كه مي پنداريد شما بر توده ي بشر ارجحيت داريد، پس چگونه خداوند شما را به كيفر و عذاب هاي دردناكي كه به آن دچار گشتيد، مبتلا كرد و به علت عصياني كه داريد، شما را پراكنده ساخت واز نظر بدكرداري ، ضرب المثل عالم بشريت شديد .اوصافي كه قرآن براي قوم يهود مي شمارد، عبارت است از : الف . ماده پرستي ( آيه ي 96 بقره و آيه ي 160 و 161 نسا ) ؛ ب . غرور يهود به برتري نژاد ( آيه ي 18 مايده ) ؛ ج . داشتن آرزوهاي دور و دراز ( آيه ي 168 و 169 اعراف و آيه ي 122 و 133 نسا ) ؛ د.بيدلي و ترسو بودن يهود ( آيه ي 112 آل عمران ) ؛ ه .جنايات يهود ( آيه ي 70مايده و آيه ي 23 آل عمران و آيه ي 10 بقره ) ؛ و .تبهكاران زميني ( آيه ي 64مايده ) ؛ ر .جادوگري و سحرانگيزي يهود ( آيه ي 102 بقره ) ؛ ز .زشت كرداري يهود ( آيه ي 78 تا 80 مايده ) ؛ چ . پيمان شكني ( آيه ي 12 و 13 مايده و آيه ي 154 نسا ) ؛ خ . سرپيچي از شريعت الهي ( آيه ي 59 و 60 مايده ) ؛ ذ .پنهان كردن تعاليم خدا ( آيه 159 بقره ) ؛ ص . بي بهره بودن از هدايت الهي ( آيه ي 5جمعه ) ؛ ض . قساوت و سنگدلي ( آيه ي 76 بقره ) . براي توضيح بيش تر ر.ك : 1 .انتشارات سپاه پاسداران ، جهان زير سلطه ي صهيونيزم . 2 .چهره يهود درقرآن ، ترجمه ي سيد مهدي آيت اللهي ، سال 55 .3 .سيد محمد شيرازي ، دنيابازيچه ي يهود، ترجمه ي محمدهادي مدرسي . ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.